Arkisto – Vuosi 2021
Miten ruotsalaiset matkailijat valloitetaan? -seminaari
Kiitoksia kaikille seminaariin osallistuneille. Seminaarissa käsiteltiin oheisia aiheita.
- Avaussanat ja tervetuloa – Tuula Lahti, Visit Lakeus Oy
- Näin valloitamme Ruotsia – Heli Saari, Visit Finland
- Aurora Botnia -uusi laiva, uudet mahdollisuudet, Niina Aitamurto, Wasaline
- Trendit ja usko Ruotsiin – Max Jansson, Visit Vaasa
- GlobalWebIndex – Matkailijakohderyhmänä ruotsalaiset lapsiperheet – Eveliina Saarimaa, Flowhouse Oy
Pyöräilyhankkeen työpajat marraskuussa!
Etelä-Pohjanmaan pyöräilyreittien suunnitteluhankkeen työpajat toivottavat tervetulleiksi kaikki pyöräilystä ja pyörämatkailusta kiinnostuneet mukaan suunnittelemaan maakuntaan uusia pyöräilyreittejä. Voimme niissä hyödyntää jo olemassa olevia reittejä ja tehdä ihan uusiakin. Emme suunnittele maastopyöräreittejä, mutta voimme hyödyntää niitä.
Johku verkkokaupparatkaisu – mikä se on ja mitä sillä voi tehdä?
Visit Lakeus on alkuvuoden aikana teettänyt selvitystyön sekä yrittäjähaastatteluja liittyen digitaaliseen kaupankäyntiin alueella. Saatujen tulosten perusteella olemme päätyneet suosittelemaan Johku-verkkokaupan käyttöönottoa yrityksille joilla verkkokauppaa tai esim. nettisivuja ei vielä ole olemassa. Johku on täysin suomenkielinen järjestelmä, joka on yrittäjälle maksuton, kuluja kertyy vasta sitten kun sen kautta toteutuu ostoprosessi.
Järjestämme esittelywebinaarin tiistaina 28.9. klo 13 alkaen, jolloin Johkun edustaja Ilkka Lariola on esittelemässä palvelua. Lisäksi mukana on muutamia yrittäjiä, joilla Johku on jo käytössä. Omia kokemuksiaan jakavat mm. Maatilamatkailu Ilomäen Merja Ilomäki ja Seinäjoen oppaiden edustaja Ulla Laukkala. Johkun käyttöönotto on maksutonta ja me Visit Lakeudessa pyrimme tukemaan kaikin mahdollisin keinoin palvelun käyttöönottoa mm. tarjoamalla syksyn mittaan yksityiskohtaista ohjeistusta ja neuvontaa erillisissä työpajoissa.
Mikäli asia vähänkään kiinnostaa – tulehan langoille kuuntelemaan lisää ja mikäli tiedät kollegan tai muun asiasta kiinnostuneen – välitähän tietoa eteenpäin!
Tilaisuuden lopuksi SeAMKin edustajat kertovat lyhyesti käynnissä olevista hankkeista.
Vain mielikuvitus on rajana, kun teknologia yhdistetään matkailuun. Villeimmät visiot ja inspiroivimmat ideat ovat tervetulleita, kun XR-teknologiat osana matkailijan asiakaspolkua ja VIBIOL – Virtuaalitapahtumista uutta liiketoimintaa Etelä-Pohjanmaalle -hankkeet käynnistyvät. SeAMK tarjoaa matkailu- ja tapahtuma-alojen yrityksille konkreettisen mahdollisuuden uuden teknologian hyödyntämiseen ja käyttöönottoon liiketoiminnassa.
Etelä-Pohjanmaan Matkailufoorumi kokoontuu 5.10.2021 klo 13.00-15.15
Tilaisuudessa mm. Etelä-Pohjanmaan Matkailijaselvitysten talven ja kesän 2021 tuloksia, ajankohtaisia ja hienoja uutisia Härmän liikenteeltä ja Unescon statuksen saaneen Lauhanvuori-Hämeenkangas Geoparkilta.
Etelä-Pohjanmaan pyöräilyreittien suunnitteluhankkeen avauswebinaari 15.9.2021
Kesällä käyntiin polkaistu Etelä-Pohjanmaan pyöräilyreittien suunnitteluhanke järjestää avauswebinaarin, joka on suunnattu kaikille pyöräilystä ja pyöräilymatkailusta kiinnostuneille. Lisätietoja hankkeestä löydät sivuiltamme.
Ohjelma
Klo 13.00 – 13.10 Tilaisuuden avaus
Tuula Lahti, toimitusjohtaja, Visit Lakeus
Klo 13.10 – 13.55 Pyörämatkailun markkinapotentiaali
Tiina Kattilamäki, matkailun asiantuntija, Ellare Oy
Klo 13.55 – 14.25 Järvien reitit
Hanna Eronen, pyörämatkailun asiantuntija, Ekokumppanit Oy
Klo 14.30 – 15.00 Pyörämatkailu, mitä kaikkea se on ja voi olla?
Heli Laukkanen, koordinaattori, Pyörämatkailukeskus
Klo 15.00 – 15.30 Geopark pyörämatkailualueeksi – Kohteet ja palvelut reiteille ja kartoille
Laura Koivumäki, projektipäällikkö ja Pasi Talvitie, geologi, Lauhanvuori – Hämeenkangas UNESCO Global Geopark
Klo 15.30 – 15.45 Etelä-Pohjanmaan pyöräilyreittien suunnitteluhanke
Kreetta Luoma, projektipäällikkö, Visit Lakeus
Visit Lakeus on mukana 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjassa
Tiesitkö, että Etelä-Pohjanmaa on persoonallisten kohteiden aarreaitta? Avaa ovi lomakohteiden aarreaittaan sivuillamme tai tutustu kampanjaan ja avaa 100 syytä matkailla Suomessa verkkosivut.
Kyselytutkimus vahvistaa: Kotimainen matkailuala on voittanut suomalaiset puolelleen – odotukset lähestyvää kesää kohtaan ovat korkealla Pohjanmaan maakunnissa
Suomalaiset odottavat innostuneena lähestyvää kotimaan matkailukesää, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Koronapandemia on lisännyt entisestään kierroksia kotimaanmatkailun suosioon ja matkailuhalukkuuteen. Matkailuorganisaatioiden valtakunnallisessa yhteiskampanjassa 100 syytä matkailla Suomessa on tänä vuonna
mukana yli 170 kohdetta idästä länteen ja eteläisimmästä pisteestä Suomi-neidon otsaan. Tänä vuonna Visit Pietarsaari, Visit Vaasa, Visit Lakeus, Visit Seinäjoki, Visit Kristiinankaupunki ja Visit Kokkola ovat mukana kampanjassa yhteisvoimin. Osa kohteista kuten Strömsö, Krepelin ja Tankarin majakka ovat jo aiemmin osallistuneet menestyksekkäästi kampanjaan. Tänä vuonna myös useita tuntemattomampia kohteita alueelta tuotiin esille, kuten Topeliuksen synnyinkoti Kuddnäs Uudessakaarlepyyssä sekä Jari-Matti Latvalan rallimuseo JM-Rally Parc Fermé Töysän Tuurissa.
100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan ja Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan koronaviruspandemia on vaikuttanut positiivisesti suomalaisten matkailuinnostukseen kotimaassa. Lähes puolet suomalaisista (43 %) ovat aiempaa kiinnostuneempia kotimaanmatkailusta. Jopa 65 % kertoo tekevänsä tänä kesänä lomamatkan Suomessa. 25 % pohtii vielä päätöstään. Selvää kuitenkin on, että suomalaiset valitsevat kotimaanmatkailun tänä kesänä.
“Entisestään kasvanut innostus kotimaanmatkailua kohtaan kertoo hienolla tavalla siitä, että myös keskellä koronapandemian aiheuttamaa kriisiä kotimainen matkailuala on onnistunut voittamaan suomalaiset puolelleen. Viime kesän onnistuneet reissukokemukset ovat vauhdittaneet asennemuutosta pysyväksi. Se, että vain 15 % vastaajista sanoo matkustavansa kotimaassa, koska ei voi matkustaa ulkomaille, antaa positiivisen signaalin pysyvämmästä asennemuutoksesta ja siitä että kotimaanmatkailu ei tule jäämään kakkosvaihtoehdoksi tulevaisuudessakaan”, iloitsee Suoma ry:n puheenjohtaja Anne- Marget Hellén.
Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tukema, Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja kokoaa kotimaan kohteet yhteiselle 100syyta.fi -sivustolle, joka tarjoaa kotimaanmatkailijoille inspiraatiota ja konkreettisia vinkkejä. Viidettä vuotta toteutettava kampanja on onnistunut vakuuttamaan suomalaiset tarjonnallaan ja viime vuonna 100syyta.fi -sivustolla vieraili noin 620 000 yksittäistä kävijää.
Kotimaassakin halutaan yllättyä
38 % kyselytutkimuksen vastaajista kertoo, että haluaa tutustua paremmin Suomeen ja siihen, mitä tarjottavaa kotimaanmatkailulla on. Kun vastaajia pyydettiin kertomaan, millaisia asioita he haluavat kokea tänä kesänä, nousivat esille erityisesti aktiviteetit, elämyksellisyys, luontomatkailu, yllätyksellisyys, historia ja kulttuuri.
“Tutkimuksessa nousi esille ajatus siitä, että ihmiset haluavat löytää paikkoja, joita eivät edes osaisi etsiä. Olemme siis panostaneet paikallisten pienten erikoisuuksien esittelyyn ja suorastaan salaisiin helmiin. Sivuston sisältö on tänä vuonna entistä monipuolisempaa ja tarjoilemme kävijöille kohdevinkkien lisäksi, reittivinkkejä, teema-artikkeleita ja jatkuvasti päivittyviä ajankohtaisia nostoja”, sanoo Hellén.
Hellén muistuttaa, että suosion myötä myös matkailijoiden odotukset ovat kasvaneet. Patoutunutta matkailuintoa on paljon ja vihdoin myös kotimaassa halutaan kuluttaa palveluja, elämyksiä ja aktiviteetteja. Kotimaanmatkailun momemtum on nyt, eikä sitä ole varaa hukata.
Kotimaanmatkailun suosion taustalla muitakin arvoja kuin vastuullisuus
Vastuullisuuden lisäksi myös perinteet ja traditiot vetävät suomalaisia puoleensa. Jopa 24 % sanoo, että haluaa kokea perinteisiä asioita Suomessa matkustaessaan. 17 % kokee olevansa yhteydessä omiin juuriinsa. Joka viidennelle nuorelle, 18–24 -vuotiaalle, Suomi näyttäytyy seikkailuun houkuttavana.
“Mielestäni voisi jopa sanoa, että uuden z-sukupolven myötä ollaan siirtymässä Suominolouden ajasta Suomi-ylpeyden aikaan. Perinteiset suomalaiset asiat, kuten vaikkapa juurileivonta tai neulominen, ovat uudella tavalla pinnalla ja nämä trendit satavat myös kotimaan matkailun laariin. Paikallisuus aidosti vetää puoleensa erityisesti nuorempia sukupolvia”, sanoo Hellén.
Aluerajat ylittävä yhteistyö on näyttänyt voimansa
Viime kesän tukalassa tilanteessa matkailualan toimijoiden yhteismarkkinointi 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kautta todisti voimansa. Nyt alkava kampanja on historiansa laajin. Mukana on yhteensä 171 kohdetta ja kampanjan vaikutus ulottuu tuhansiin matkailuyrityksiin.
“Tapahtumien ja liikematkustuksen jättämä vaje on valtava niin Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla kuin Keski-Pohjanmaallakin. Viime kesä kuitenkin oli onnistunut, kiitos lisääntyneen vapaa-ajan matkailun. Tilanne matkailualan yrityksillä on haastava ja koimme tarpeelliseksi yhteisvoimin tehdä ison panostuksen kotimaanmatkailuun alueen tunnettavuuden kasvattamiseksi. On selvää, että matkailijat eivät tunne maakuntarajoja vaan kiertelevät käyden useassa eri matkailukohteessa. PowerPark, Ähtärin Eläinpuisto ja Wasaline houkuttelevat matkailijoita ja haluamme näiden matkailijoiden viipyvän alueella pidempään ja löytävän myös ne todelliset matkailun helmet lomareitin varrella. Erilaiset kiertomatkat ovat myös suosittuja, kuten rannikon puutalokaupungeissa vierailut.” toteavat toimitusjohtajat Pohjanmaan visit-yhtiöistä.
“Yhteistyön voimaa on vaikea kiistää matkailualan kriisin jälkeen. Kampanjan voima on juuri siinä, että pienemmätkin toimijat, joiden omat resurssit ovat rajalliset, pääsevät mukaan valtakunnalliseen kampanjaan ja osaksi valtakunnallista markkinointiviestintää. Yhdessä olemme enemmän”, summaa Hellén.
Lisätietoja:
- Anne-Marget Hellén, Suoma ry:n hallituksen puheenjohtaja, anne-marget.hellen@turku.fi, +358 50 5590499
- Hannu Komu, Suoma ry:n toiminnanjohtaja, hannu.komu@onvisio.fi, +358 400 615756
- Angelique Irjala, Visit Kristiinankaupunki, +358 40 569 3796
- Tuula Lahti, Visit Lakeus, +358 40 5508319
- Max Jansson, Visit Vaasa, +358 40 533 5083
- Tiina Pelkonen, Visit Pietarsaari, +358 44 785 1208
- Teea Pietilä, Visit Kokkola, +358 44 2519131
Kampanjan kuvamateriaalia ja logot löydät täältä.
Mikä on 100 syytä matkailla Suomessa? Suoma ry:n tilaaman 100 syytä matkailla Suomessa -kyselyn tiedonkeruut toteutettiin online-kyselyinä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 20.–24.4.2021. Tutkimusten kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja siihen vastasi 1000 suomalaista. Otokset kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Etelä-Pohjanmaan Matkailufoorumi kokoontuu 5.5.2021
Etelä-Pohjanmaan Matkailufoorumi toteutetaan webinaarina 5.5. klo 13 – 15. Foorumin ohjelmassa on ajankohtaisia matkailuasioita maakunnasta ja Suomesta.
Etelä-Pohjanmaan Matkailufoorumi on matkailu- ja palvelualan yrittäjien ja kehittäjien tapa tehdä yhteistyötä. Tehtävänä on mm. nostaa esiin ja käsitellä ajankohtaistietoa, suunnitella matkailua tukevia toimenpiteitä ja edesauttaa eri toimijoiden verkostoitumista.
Etelä-Pohjanmaan Kulttuurikartta on julkaistu!
Etelä-Pohjanmaan liiton koordinoima Kulttuurikartta ohjaa asukkaita alueen kuntien kauniiden ja omaleimaisten kulttuurikohteiden äärelle. Kohteet tutustuttavat paikalliseen arkkitehtuuriin, historiaan, perinteeseen ja taiteeseen. Mukana Kulttuurikartan kohteiden valikoinnissa ovat olleet Etelä-Pohjanmaan kuntien kulttuurivastaavat.
Kulttuurikartan avulla nostetaan esiin eteläpohjalaisen kulttuurin helmiä. Karttaan on otettu mukaan myös ulko- ja luontokohteita, joita pystytään kokemaan turvallisesti myös korona-aikana.
Kulttuurikartta on osa kuntien kulttuuritoimintalain 166/2019 6 §:n mukaista alueellista Kulttuurin paikka -kehittämistehtävää. Kehittämistehtävällä pyritään varmistamaan, että Etelä-Pohjanmaalla voidaan tulevaisuudessakin elää kulttuurisesti rikasta ja hyvinvoivaa elämää.
Kartta löytyy sähköisenä Etelä-Pohjanmaan Liiton sivuilta.
Lisätietoja:
- Hanna Hangasluoma, Etelä-Pohjanmaan liitto. 040 7515 610
- Päivi Alaniska, Seinäjoen kaupunki / kulttuuripalvelut, 040 505 3284,
Matkailuyritysten digivalmiudet kuntoon työpajasarja – ilmoittaudu mukaan!
Kohti digitalisoituvaa matkailun ekosysteemiä Etelä-Pohjanmaalla-hankkeen tavoitteena on edistää alueen matkailuyritysten digiosaamista ja sitä kautta edistää myyntiä ja tätä pyritään tehostamaan työpajamuotoisella valmentamisella. Työpajojen tarkoitus on tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä ja niiden viennissä eri sähköisiin myynti- ja markkinointikanaviin. Lisäksi työpajatyöskentely antaa valmiuksia sisällöntuotantoon, sosiaalisen median hyödyntämiseen, niin myynnissä kuin markkinoinnissa sekä tehdä yrityksistä näkyviä digitaalisessa maailmassa. Työpajat järjestetään aikavälillä 25.2.-27.4.2021. Työpajat ovat maksuttomia ja kaikille avoimia. Ilmoittautuminen on päättynyt ja tällä hetkellä vapaita ei ole.
Etelä-Pohjanmaa matkailustrategia ja toimenpide-ehdotukset ovat nyt julkaistu
Etelä-Pohjanmaan matkailustrategia 2020–2028 ja toimenpide-ehdotukset 2020–2025 ohjaa tulevien vuosien matkailun kehittämistä kohti kestävää ja hallittua kasvua maakunnassa. Strategia on matkailun eri toimijoiden yhteinen näkemys eteläpohjalaisen matkailun tulevaisuuden suuntaviivoista ja päämääristä, johon matkailuelinkeinoon liittyvä suunnittelu, toimenpiteet ja päätöksenteko perustuvat. Matkailustrategiaan voit tustua Theseuksen sivuilla.
Lapua ja Vimpeli mukaan Visit Lakeus -matkailuyhteistyöhön
Lapuan kaupunki ja Vimpelin kunta ovat solmineet palvelusopimuksen Visit Lakeus Oy:n kanssa vuodelle 2021. Sopimuksen tarkoituksena on kehittää alueellista matkailun yhteismarkkinointia kuntien ja yritysten yhteisen Visit Lakeus -brändin avulla. Tavoitteena on alueen matkailuyritysten tunnetuksi tekeminen ja matkailijamäärien lisääminen alueen yrityksissä.
Visit Lakeus Oy tarjoaa kunnille ja matkailuyrityksille yhteisen näkyvyyden ja digitaalisen markkinointialustan visitlakeus.fi -matkailusivustolla, sen hakutoiminnoissa, sosiaalisessa mediassa sekä mahdollisissa muissa sähköisissä materiaaleissa. Yhtiö tarjoaa kuntakohtaisen matkailukohteiden (esim. uimahalli, museo, luontoreitistö) yleisesittelyn sivuille sekä linkitykset kuntien omiin sivustoihin. Yritysten näkyvyys visitlakeus -sivustolla on maksullista, ja palvelusopimus ao. kunnan kanssa mahdollistaa edullisemman näkyvyyspaketin hinnan kuin mitä se olisi yritykselle ilman palvelusopimusta
Sivustolla tehdään jatkuvaa hakukoneoptimointia ja hakusanamainontaa. Yhtiö on aktiivinen sosiaalisen median kanavissa sekä orgaanisesti että maksetun mainonnan kautta (facebook, instagram) ja tuottaa sinne alueelliseen matkailumarkkinointiin liittyvien sisältöä aktiivisesti.
Visitlakeus -sivuston kävijämäärät ovat kasvaneet kuluvan vuoden aikana hyvin. Sivustolla on vieraillut vuoden aikana lähes 70 000 uniikkia kävijää. Yksittäisiä sivuja, esim. yrityskuvauksia tai blogeja on avattu lähes 230 000 kertaa. Sivuston käännökset ruotsiksi ja suomeksi ovat lähes valmiit julkaistavaksi.
”Etelä-Pohjanmaan matkailutarjonta näyttäytyy turistille valitettavasti edelleen pirstaloituneena ja yksittäisen yrityksen on haastavaa saada oma yritys esille yksittäisenä kohteena, toteaa Lapuan kaupungin kulttuuripäällikkö Susanna Oversteyns. Samaa mieltä on Sam Leijonanmieli, Vimpelin kunnanjohtaja. Leijonamielen mukaan alueellinen, mahdollisimman kattava ja laadukas digitaalinen tarjonta yhdelle sivustolle ja somekanaville antaa matkaa suunnittelevalle paremman käsityksen siitä mitä Etelä-Pohjanmaa voi tarjota.
Yhtiön tavoitteena on saada mukaan kaikki maakunnan kunnat yhteistyöhön, sanoo Tuula Lahti, Visit Lakeus Oy:n toimitusjohtaja. Ensi vuonnakin matkailija reissaa kotimaassa ja siksi tarjonta pitäisi saada mahdollisimman laajana ja kiinnostavana esille.
Lisätietoja:
- Tuula Lahti, Visit Lakeus Oy, 040 5508319
- Susanna Oversteyns, Lapuan kaupunki, 044 4384510
- Sam Leijonanmieli, Vimpelin kunta, 040 1373703
Etelä-Pohjanmaan matkailuelinkeinolle kehittämisrahoitusta valtion lisätalousarviosta
Varsinais-Suomen liitto on myöntänyt Visit Lakeus Oy:n ja SeAMK:n yhteishankkeelle 122 288 euron tuen Alueiden matkailuelinkeinon elpymistä edistävien hankkeiden määrärahasta. Kohti digitalisoituvaa matkailun ekosysteemiä Etelä-Pohjanmaalle -kehittämishankkeen tavoitteena on vahvistaa alueen matkailuelinkeinon liiketoimintaedellytyksiä ja matkailukehittämisen johtamista.
Hankkeessa keskitytään matkailuyritysten digitaaliseen myynninedistämiseen keväällä järjestettävien työpajojen avulla. Työpajoissa on tarkoitus parantaa yritysten valmiuksia ja osaamista mm. omien tuotteiden muotoilussa ja eri myyntikanavien tunnetuksi tekemisessä. Työpajoissa keskitytään ennen kaikkea siihen miten yritys saa oman tuotteensa näkyville, miten asiakkaat sen löytävät sekä miten yritys voi tuotettaan digitaalisesti markkinoida ja myydä.
-Työpajat tulevat olemaan kaikille Etelä-Pohjanmaan alueen matkailuyrityksille avoimia ja ilmaisia, sanoo Tuula Lahti, Visit Lakeus Oy:n toimitusjohtaja. Lahden mukaan yritysten kannattaa nyt hyödyntää mahdollisuus ja osallistua hyvin käytännönläheisiin työpajoihin. Tulevaisuudessa yrityksen olemassaolo perustuu siihen, että yritys löytyy sähköisesti ja että sen tuotteet ovat mahdollisimman helposti ostettavissa netissä.
Matkailukehittämisen johtamiseen liittyvissä toimenpiteissä huomioidaan koronakriisin vaikutukset ja sitä silmällä pitäen laaditaan mm. toimenpidesuunnitelma kriisistä selviytymiseen. Suunnitelmassa huomioidaan joulukuussa julkaistavan Etelä-Pohjanmaan matkailustrategian 2020-2028 esiin nostamat kehittämisen kärjet. Näitä ovat mm. laaja yhteistyö ja verkostojen kehittäminen sekä digitalisaation tehokas hyödyntäminen mm. matkailupalveluiden ostettavuuden ja saavutettavuuden edistämisessä. Muita kehittämisen toimenpiteitä hankkeessa ovat Visit Finland -yhteistyön vahvistaminen ja eteläpohjalaisen matkailubarometri-toiminnan käynnistäminen.
Hankkeessa toteutetaan myös matkailijaselvitykset talvella ja kesällä 2021.
-Selvityksillä halutaan kerätä tietoa asiakkaiden matkustusmotiiveista, tiedonhakukanavista ja lomakokemuksista, kertovat Sanna Jyllilä ja Elina Järvinen SeAMKista. Myös matkailijoiden kiinnostuksen kohteita ja palvelutarpeita selvitetään. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tuotteistamisessa, matkailupalveluiden kehittämisessä ja myynninedistämisessä.
Lisätietoja:
- Tuula Lahti, Visit Lakeus Oy, 040 5508319
- Elina Järvinen, SeAMK, 040 868 0610
Uusi matkailupodcast-sarja alkaa!
Matkailijalle Inspiroivampi Etelä-Pohjanmaa -hankkeen matkailupodcast-sarja on alkanut. Kipaise kuulemaan, mitä puhutaan ruokamatkailusta Etelä-Pohjanmaalla Äärellä-ravintoloitsija Jani Unkerin kanssa – kuulet jakson täältä!
Aalto Aesthetics valaisee Seinäjoella
Seinäjoen Aalto-keskus valaistaan 31.10.2020 upein valotaideteoksin klo 17-22. Tiloissa on tarjolla myös musiikkia ja Äärellä-ravintolan valmistamia smörrejä.
Uusia Seinäjoki-oppaita valmistui
Seinäjoen oppaiden järjestämältä matkailuoppaan peruskurssilta on valmistunut 11 uutta opasta 19.10.2020. Samalla Seinäjoen oppaiden kokonaismäärä nousee 21 oppaaseen. Opaskurssi järjestettiin yhteistyössä Seinäjoen kansalaisopiston sekä Suomen opasliiton kanssa. Kurssi alkoi syksyllä -19 ja viimeisetkin opasnäytöt päästiin antamaan syyskuun lopussa. Uusille oppaille jaettiin 19.10. todistukset ja annettiin Suomen opasliiton myöntämä oikeus käyttää valtakunnallista opasmerkkiä. Opastuksia on Seinäjoella saatavilla suomen kielen lisäksi mm. englanniksi, ruotsiksi, venäjäksi, saksaksi, ranskaksi ja japaniksi.
Uusien oppaiden myötä Seinäjoen oppaiden opastustarjonta laajenee. Tulossa on nyt jo ohjelmistossa olevan Maria Kronlund-rooliopastuksen lisäksi myös muita teemaopastuksia Seinäjoen historiallisiin kohteisiin, jokirantaan, muistomerkkeihin sekä taiteeseen ja kulttuuriin liittyen. Erityisen mielenkiintoisena aiheena opastuksissa tulee olemaan kehittyvä Piirin alue. Perinteisinä kierroksina ohjelmistossa jatkavat Aalto-keskuksen kävelykierrokset, Seinäjoki-kiertoajelut sekä hautausmaaopastukset Törnävällä, Nurmossa ja Peräseinäjoella.
Opas herättää paikallisen historian henkiin. Oppaan kertomuksien myötä kohteessa tai paikkakunnalla vierailusta saa paljon enemmän irti. Opastuksia Seinäjoella voi varata Visit Lakeuden toimistosta. Opasyhdistyksen tarjonnassa on myös erilaisia opastusten vakiolähtöjä varsinkin kesäaikaan.
Lisätiedot:
Ulla Laukkala, pj, Seinäjoen oppaat ry, p. 050 541 2347, ulla.laukkala@gmail.com
Laurean ruokamatkailukurssi kävi Etelä-Pohjanmaalla
Laureassa ruoka- ja juomamatkailua opettavat Anikó Lehtinen ja Henry Lybäck vierailivat Etelä-Pohjanmaalla tuottaakseen virtuaalisen ruokamatkan opiskelijoilleen. Matkaan tarttui myös meidän sisällöntuottajamme Anniina. Kuuntele podcastista asiaa matkailusisällöntuotannosta – tiedossa myös ruokamatkailuvinkkejä Lakeuksille. Selviääkö eteläpohjalaisen ruokakulttuurin ydin? Ja mitä ihmettä on klimppivelli?
Tikkupullaresepti viikonlopun laavuretkille
Jos kaipaat vaihtelua nuotiomakkaroille ja eväsleiville, pyöräytä laavureissulle mukaan pieni tikkupullataikina. Pullan kieputtelu tikkuun paistosta puhumattakaan on retken kohokohta. Klassikkoherkku tuunataan mieleiseksi vaikkapa hillolla tai kinuskilla.
Tikkupullataikina
- 3 dl vehnäjauhoja
- ½ tl suolaa
- 2 rkl sokeria
- 1 tl kuivahiivaa
- ½ tl kardemummaa
- 2 rkl sulatettua voita
- 2 dl maitoa
Sekoita kuivat aineet ja lisää maito. Lopuksi vaivaa sulatettu voi mukaan taikinaan ja jätä lepäämään. Lähde retkelle! Pakkaa taikina mukaan pienessä kulhossa tai muovipussissa. Nuotion palaessa ja hiillosta odotellessa, tee taikinasta sorenvahvuisia n. 20 cm mittaisia pötköjä, jotka kieputetaan tikkuun. Jätä kierteiden väliin tilaa jotta nisu mahtuu kohoamaan.
Anna paistua vartin verran. Älä käräytä pullia kuumassa hiilloksessa!